اسرائیل و لبنان با میانجیگری و حمایت ایالات متحده، چارچوبی سهجانبه برای پیشبرد صلح و امنیت پایدار میان دو کشور را در واشنگتن امضا کردند.
بر اساس این توافق، دو طرف بر پایان دادن به دههها درگیری، برقراری روابط مسالمتآمیز، احترام به حاکمیت یکدیگر و حل اختلافات از طریق مذاکرات مستقیم با حمایت امریکا توافق کردهاند.
در این چارچوب، ارتش لبنان بهتدریج مسئولیت کامل امنیت سراسر این کشور را برعهده خواهد گرفت و روند خلع سلاح گروههای مسلح غیردولتی، از جمله حزبالله، تحت سازوکارهای راستیآزمایی آغاز میشود. همزمان، نیروهای اسرائیلی نیز بهصورت مرحلهای از خاک لبنان خارج خواهند شد.
دولت لبنان تأکید کرده است که تنها نیروهای دولتی حق حمل سلاح و تصمیمگیری درباره جنگ و صلح را دارند و هیچ گروه مسلح غیردولتی نباید نقش نظامی یا امنیتی در این کشور داشته باشد.
اسرائیل نیز اعلام کرده است که هیچ ادعای ارضی نسبت به لبنان ندارد و تأکید کرده است که پایان تهدید گروههای مسلح، زمینه را برای توقف کامل عملیات نظامی این کشور در لبنان فراهم خواهد کرد.
بر اساس این توافق، ایالات متحده علاوه بر نظارت بر اجرای مفاد امنیتی، برای بازسازی لبنان، احیای اقتصاد، توسعه زیربناها و جلب کمکهای بینالمللی و سرمایهگذاری در این کشور تلاش خواهد کرد. همچنین امریکا و لبنان متعهد شدهاند از انتقال منابع مالی به گروههای مسلح غیردولتی جلوگیری کنند.
دو کشور همچنین توافق کردهاند کارگروههایی را برای تدوین توافق جامع صلح تشکیل دهند، اقدامات خصمانه در مجامع بینالمللی را متوقف سازند و برای بازگرداندن بازداشتشدگان و بقایای قربانیان همکاری کنند.
اسرائیل و لبنان در پایان از نقش ایالات متحده و رهبری دونالد ترمپ در پیشبرد این توافق قدردانی کرده و بر ادامه مذاکرات تا دستیابی به صلح پایدار تأکید کردند.
#لبنان #اسرائیل #امریکا #ترمپ #خاورمیانه
